Tiedote: Eviran valvontaraportti julkaistu: Pienistäkin puutteista tiloilla päästävä eroon, elinkeino toimii aktiivisesti epäkohtien parantamiseksi

31.5.2017
Evira on julkaissut eläinten hyvinvoinnin valvontaraportin vuodelta 2016. Viime vuonna turkistiloille tehtiin otantaan perustuvia eläinsuojelutarkastuksia yhteensä 38 kappaletta. Neljännes tiloista valikoituu tarkastuksen kohteeksi satunnaisotannalla, loput riskiperusteisesti sellaisilla tiloilla, jonka toiminnassa on ollut aikaisemmin huomauttamista. Tarkastetuilta tiloilta huomautettavaa löytyi 25 tilalta. Elinkeino on vuoden alusta ottanut käyttöön eläinten hyvinvointia mittaavan WelFur-järjestelmän, jonka tavoitteena on parantaa turkiseläinten hyvinvointia tiloilla.

Rikkeiden määrä on kasvanut jonkin verran aikaisemmasta vuoteen verrattuna. Vuonna 2015 huomautettavaa löytyi 48 prosentilla ja vuonna 2016 66 prosentilla tarkastetuista tiloista. Tarkastusten prosentuaaliseen kasvuun on vaikuttanut viranomaistahon entistä herkempi puuttuminen eläinpitopaikan puutteisiin. Myös tarkastuslinjojen muuttumisella ja virkamiesten vaihtumisella on ollut vaikutusta huomautusten määrän lisääntymisessä.

Yleisimmät rikkeet liittyivät häkkien ja niiden verkkopohjan kuntoon sekä eläimille sopivan virike- ja pureskelumateriaalin tarjoamiseen. Erityisesti ketuilla purukapuloiden puute aiheutti useilla tiloilla huomautettavaa, vaikka purukapuloita puuttui vain osasta häkkejä.

Havaitut laiminlyönnit ovat säilyneet melko samanlaisina. Kirjanpitoon liittyviä laiminlyöntejä havaittiin ainoastaan yhdellä tilalla, aikaisempina vuosina huomautuksen on saanut useampi tila. Kirjanpidolla tarkoitetaan eläinkirjanpitoa, johon kuuluu muun muassa lääke- rokote- ja lopetuskirjanpito. Eläinten terveyteen liittyvää huomautettavaa todettiin vain yhdellä tarkastetuista tiloista.

Elinkeino pyrkii nyt aktiivisesti korjaamaan havaittuja epäkohtia. Vuoden alusta käynnistyneen WelFur-järjestelmän myötä meillä on enemmän työkaluja ongelmien korjaamiseen ja ennaltaehkäisyyn”, ProFurin toiminnanjohtaja Marja Tiura sanoo.

On hyvä, että tiloilla on tapahtunut edistymistä eläinkirjanpidosta huolehtimisessa. Purukapuloiden saatavuuteen ja häkkien kuntotarkistuksiin on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota”, eläinlääkäri Johanna Korpela sanoo.

Johanna Korpela, neuvontaeläinlääkäri, ProFur, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry, johanna.korpela@profur.fi, 020 7007 622

Marja Tiura, toiminnanjohtaja, ProFur, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry, marja.tiura@profur.fi, 050 511 3060