DNV - ISO 9001 Quality System Certification

TIEDOTE: Turkiselinkeino kannattaa jatkuvaa ja riittävää veden saantia tuotantoeläimille

28.2.2018

Suomen turkiselinkeino: jatkuva ja riittävä veden saanti on eläinten pidon perusedellytys

”Riittävä ruokinta ja veden saanti ovat eläinten pidon perusedellytys. Jokaisella eläimellä pitää olla jatkuvasti vettä saatavilla ja sitä pitää olla riittävästi janon tyydytykseen”, toteaa Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ProFur maa- ja metsätalousministeriölle jättämässään lausunnossa lakiluonnokseen eläinten hyvinvoinnista.

Turkiselinkeino haluaa, että uuteen lakiin eläinten hyvinvoinnista tulee selkeä vesikirjaus. Teemme nyt selväksi kantamme vesiasiaan, koska julkisuudessa on levitetty vääriä väitteitä turkiseläinten veden saannista. Eläimet ovat aina saaneet säännöllisesti puhdasta vettä ympäri vuoden ja saavat jatkossakin”, sanoo ProFurin toiminnanjohtaja Marja Tiura.

Turkiselinkeinon mukaan sekä tuotanto- että lemmikkieläinten hyvinvointi pitäisi nostaa vielä selkeämmin keskiöön lainsäädännössä. ProFurin lausunnon mukaan lakiluonnoksessa voisi näkyä enemmän EU:n eläinten hyvinvointistrategian alkuperäinen tavoite sekä tuotanto- että lemmikkieläimien hyvinvoinnin parantamiseen sekä olemassa olevan Welfare Quality-mittariston hyödyntämiseen.

Turkiselinkeino on itse kehittänyt monia eläinten hyvinvointia edistäviä toimia, jotka ovat ylittäneet nykyisen lainsäädännön vaatimukset. Tärkeimpänä näistä on Euroopan laajuinen turkiseläinten hyvinvointimittaristo WelFur, joka perustuu eri eläinlajeille luodun Welfare Quality -hyvinvointimittariston periaatteisiin.

”Turkiselinkeino on ollut alkutuotannon alojen edelläkävijänä hyvinvointimittariston käytössä, ja jatkamme eläinten hyvinvoinnin kehittämistä yli lainsäädännön minimivaatimusten”, sanoo Marja Tiura.

Lisätiedot:

Marja Tiura, toiminnanjohtaja, ProFur, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry, marja.tiura@profur.fi 050 511 3060

Johanna Korpela, asiantuntijaeläinlääkäri, ProFur, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry, johanna.korpela@profur.fi 050 464 8834