Turkiselinkeino näkyy viennissä ja turisteina katukuvassa

Turkisalan kevät on alkanut lupaavissa merkeissä. Saga Fursin sunnuntaina 5.3. käynnistynyt vuoden ensimmäinen kansainvälinen huutokauppa käynnistyi täydessä huutokauppasalissa yli puolen miljoonan Silverblue-minkinnahan sataprosenttisella myynnillä. Tällä viikolla jatkuvan huutokaupan yli 600 ostajaa näkyivät jo viikonloppuna myös Helsingin keskustassa: hotelleissa ja aasialaisturisteina, joiden takeissa vilahteli katukuvasta erottuvia turkiskauluksia ja -somisteita.

 

Huutokauppaviikon aloitti Saga Fursin perjantaina 3.3. hotelli Klaus K:ssa järjestämä Fur Vision -tapahtuma, jossa kerrottiin turkisalan näkymistä ja esiteltiin Saga Design Centerin uusimpia innovaatioita toimittajille, bloggaajille ja suunnittelijoille.

Tapahtumassa puhunut Saga Fursin muotiliiketoiminnasta vastaava johtaja Tia Matthews korosti sitä, suomalainen turkis tunnetaan maailmalla korkeasta laadusta ja siitä, että turkikset ovat sertifioituja.
Suomi on edelläkävijä jäljitettävyyden ja sertifioinnin alueella, ja ilman tätä Saga Furs -brändi ei olisi niin tunnettu brändi maailmalla”, hän totesi.

Saga Furs on tehnyt maailman tunnetuimpien muotitalojen kanssa yhteistyötä vuosikausia, ja sertifioinnista – toisin sanoin eläinten hyvinvoinnista huolehtimisesta – on tullut viime vuosina tullut entistäkin tärkeämpi yhteistyön kriteeri. Muotibrändit italialaisesta Fendistä ja Pradasta ranskalaiseen Louis Vuittoniin ovat jo pitkään luottaneet suomalaisen turkiksen laatuun: englantilaisen Burberryn kanssa yhteistyötä on tehty yli 10 vuotta, ja nuoren sukupolven suunnittelijoihin lukeutuvan Tuomas Merikosken Aalto-merkin kanssa tehtävä yhteistyö on esimerkki uusista tuulista.

Saga Furs tekee vuosittain yhteistyötä myös 25 kansainvälisen designkoulun kanssa. Nuorille suunnittelijoille järjestettävän kilpailun voittaja saa harjoittelupaikan Fendin muotitaloon.

Suomalaisten turkisten ja Saga Fursin maine on maailmalla huikea, siksi olen yllättynyt työssäni useamman kerran siitä, miten vähän turkiselinkeinosta tiedetään Suomessa. Ala työllistää suoraan noin 4900 ja välillisesti 17000 ihmistä, ja monet turkistilalliset tekevät työtä jopa neljännessä polvessa. Turkikset ovat 98-prosenttisesti vientituote: vuosittain maailmalle myytävien turkisten määrä on noin 10 miljoonaa.

Olisiko tässä jotain, mihin voisimme vaikuttaa yhdessä? Myönteisissä merkeissä alkanut kevät on hyvä aloitus.

Lopuksi sana vastuullisuudesta, joka on alan tärkeimpiä aiheita nyt ja tulevaisuudessa. Suunta on sertifioiduissa turkiksissa: maaliskuun huutokaupassa on ensimmäistä kertaa tarjolla yksinomaan sertifioiduista minkinnahoista koostuvia myyntieriä. Euroopan tasolla tavoitteena on se, että kaikilla 4000 turkistilalla on sertifikaatti vuonna 2020.

 

Leena Harkimo