Vastuullisuusohjelmat ovat ostajille tuiki tärkeitä
Saga Fursin kansainvälisestä markkinoinnista ja yritysvastuusta vastaava johtaja Charles Ross näkee nykyisen suomalaisen sertifioinnin laajempana kokonaisuutena, jota WelFur vahvistaa nimenomaan eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta.
”WelFur on erinomainen eläinten hyvinvoinnin mittaustapa, ja sen kehittämisessä on panostettu tieteelliseen tutkimukseen. WelFur tekee meidän omasta sertifioinnistamme entistä vahvemman”, sanoo Ross.
Ross korostaa Suomen edelläkävijäasemaa turkistuotannon sertifioijana.
Takana on jo yli vuosikymmenen kokemus, kettu- ja suomensupituotanto on kokonaan sertifioitua ja minkinnahoissa sertifioidun tuotannon osuus kasvaa koko ajan. ”Suomi on ollut johtava maa turkistuotannon sertifioinnissa. WelFur on merkki siitä, että muut seuraavat meidän esimerkkiämme ja pyrkivät vähitellen samalle tasolle. Meidän ei pidä kuitenkaan odottaa, että muut saavat meidät kiinni vaan jatkaa kehittämistä”, sanoo Ross.
Rossin mukaan sertifioinnin tarkoitus ei missään tapauksessa ole olla kertaleima vaan jatkuvaa kehitystä, koulutusta ja vuoropuhelua. Rossin arvion mukaan WelFur ei vaadi kovinkaan suuria lisäponnistuksia jo sertifioiduilta tiloilta.
”Uskon että sertifioidut tuottajat ovat jo melkein valmiita. Tarvitaan vain hiukan lisää työtä ja lisää läpinäkyvyyttä. Ulkopuoliset tarkastajat ovat keskeinen osa sertifioinnin uskottavuutta.”
Asiakkaiden kuuntelu ja yhteistyöheidän kanssaan on jo pitkään ollut keskeinen osa Saga Fursin markkinointia ja tuotekehitystä. Kumppaneina toimivat maailman johtavat muotibrändit, designerit ja kauppaketjut. Vastuullisuus on näiden yhteistyösuhteiden kulmakivi, Ross painottaa.
”Olemme kehittäneet myös omaa sertifiointiamme yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Vastuullisuus on tärkeimpiä asioita, joita voimme tarjota asiakkaillemme. Se antaa meille luvan toimia.”
WelFur on vielä niin uusi asia, että se ei ole ylittänyt luksusasiakkaiden uutiskynnystä. Ross arvioi, että asiakkaiden kiinnostus viriää ensi vuodesta alkaen, kun WelFur alkaa toteutua käytännössä. ”Muotiteollisuus ei tunne tätä vielä, mutta he toivovat kaikkia mahdollisia muutoksia, jotka vahvistavat heidän yritysvastuuohjelmiaan. Meidän kannattaa muuttaa olosuhteita itse, ennen kuin hallitukset tai kansalaisjärjestöt tulevat vaatimaan muutoksia.”
Myös Saga Fursin muotiliiketoiminnan johtaja Tia Rantanen on käynyt paljon keskusteluja ostajien kanssa. ”Näiden keskustelujen pohjalta voi sanoa, että sellainen malli on varmasti ostajia kiinnostava, jossa WelFur on osa laajempaa suomalaista sertifikaattia.”
Rantanen korostaa, että vastuullisuus on ollut Saga Fursin markkinoinnissa hyvin tärkeä työkalu: ”Se on erottanut meidät muista tuottajamaista. Olemme tämän ansiosta päässeet isojen muotitalojen kanssa partneri-tason yhteistyöhön. Sertifioinnin ansiosta merkittävät muotitalot ovat valinneet juuri meidät yhteistyökumppaneikseen.”
Teksti Heidi Hammarsten