DNV - ISO 9001 Quality System Certification

100 faktaa turkisalasta-kampanjan faktojen tavoittavuus ollut keskimäärin 2244 per fakta

24.6.2020
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto FIFUR aloitti vuoden 2018 lopulla kaksivuotisen 100 faktaa turkisalasta-kampanjan etenkin sosiaalisessa mediassa. Tähän mennessä Facebookissa on julkaistu 82 faktaa ja keskimääräinen tavoittavuus kullakin faktalla on ollut 2244. Suosituimman faktan tavoittavuus on ollut peräti 38 947.

Kaikki #100faktaa on koottu www.turkiskasvattajat.fi -sivustolle ja niitä on julkaistu ”Suomen Turkiskasvattajat” Facebook-sivulle 2-4 faktan kuukausitahdilla.

”Haastattelimme vuonna 2018 useita suomalaisia: naisia ja miehiä, eri ikäisiä, eri taustoilta ja eri puolelta maata. Huomasimme, että tietotaso alasta ja siihen liittyvistä faktoista on heikkoa. Tästä syystä kokosimme alaa koskevia faktoja eläinten hyvinvoinnin, kasvattamisen, ympäristön ja käyttötuotteiden näkökulmista ja päätimme julkaista faktoja yhteensä 100 noin kahden vuoden aikana”, taustoittaa FIFURin viestintäjohtaja Olli-Pekka Nissinen.

FIFURin faktakampanjan tavoitteet kiteytyvät turkiskasvattajat.fi-sivustolla näin: ”Toivottavasti nämä faktat herättävät myös sinussa ajatuksia ja kiinnostusta kuulla lisää. Kerromme mieluusti enemmän, olitpa sitten työstämme mitä mieltä tahansa.”

SEY Suomen eläinsuojelu tiedotti 23.6. aloittavansa verkossa turkisalan ongelmakohdista 100 turkistotuutta -nimisen kampanjan. ”Hienoa, että SEY on nähnyt 100 faktaa-kampanjamme niin toimivana, että on päätynyt toteuttamaan saman tyyppisen kampanjan”, Nissinen sanoo.

”Tosin SEY:n kampanja lienee puolueellinen, kun järjestö on ilmoittanut yksiselitteisesti ajavansa turkisalan lakkauttamista siirtymäajalla. SEY:n esittämät vaatimukset käynnissä olevaan turkisasetustyöhön eivät myöskään vaikuta aidoilta kehittämistavoitteilta, jos järjestön päätavoite on lopettaa isot vientitulot ja työllisyyden tuova turkiselinkeino, joka toteuttaa Suomen hallitusohjelman mukaista kiertotaloutta. Lopputuotteenahan arvoketjustamme syntyy kestävä, monikäyttöinen ja tarvittaessa biohajoava aito turkis, joka ei jätä mikromuovijäämiä”, Nissinen toteaa.

FIFURin 100 faktaa turkisalasta-kampanjan suosituimmat ja luetuimmat faktat ovat olleet:
•    Fakta 42/100: Tiesitkö, miksi turkiseläimiä kasvatetaan häkeissä?
•    Fakta 62/100: Tiesitkö, että Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto pystyy omavalvonnan ja sertifioinnin avulla reagoimaan nopeasti erilaisiin kasvatuksessa ilmeneviin eläinten terveysongelmiin?
•    Fakta 51/100: Tiesitkö, että turkisnahkojen viennin arvo Suomesta oli 317 miljoonaa euroa vuonna 2018; enimmillään 810 miljoonaa euroa vuonna 2013?

Tärkeää on ollut tuoda esille nimenomaan alan faktoja mielipiteiden sijaan ja siksi kaikki julkaistut faktat ovat kasvattajien ja alan asiantuntijoiden tarkistamia.

Lisätietoja:
Olli-Pekka Nissinen, viestintäjohtaja, Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto FIFUR, P. 050 306 2374

_______________________________________________________________________
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry - FIFUR on turkiselinkeinon emoyhdistys ja jäsentensä edunvalvonta- ja koulutusjärjestö. Ammattitaitoista turkiseläinkasvatusta on harjoitettu Suomessa jo yli sata vuotta ja liitto on perustettu vuonna 1928. Liiton alueyhdistyksiin kuuluu kaikkiaan 676 jäsenyritystä, joilla on noin 750 turkiseläinten kasvatuspaikkaa. Liitto ja tuottajat omistavat enemmistön kotimaisesta markkinointi- ja huutokauppayhtiö Saga Furs Oyj:sta. Suomen turkiselinkeino on maailmalla sertifioinnin edelläkävijä. Vapaaehtoisen, vuonna 2005 aloitetun laatujärjestelmän tavoitteena on ylläpitää ja parantaa suomalaisilla turkistiloilla kasvatettavien eläinten hyvinvointia, tuotannon laatua ja turkiseläinkasvattajan ammattitaitoa.